Algemene voorwaarden voor Grosfeld – van Erp | Scheidingsmediation & Advocatuur

Definities
1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a. Het kantoor: de eenmanszaak Grosfeld – van Erp | Scheidingsmediation & Advocatuur.
b. De advocaat: mr I.E. Grosfeld – van Erp.
c. De cliënt: de opdrachtgever, tevens de contractspartij van de advocaat.
d. Honorarium: de financiële vergoeding (tijdsevenredig of anderszins) exclusief verschotten als in sub e bedoeld, die de advocaat voor de uitvoering van haar werkzaamheden met de cliënt is overeengekomen. Het overeengekomen honorarium kan jaarlijks op de eerste dag van elke volgend kalenderjaar door de advocaat worden gewijzigd.
e. Verschotten: de kosten die de advocaat in het belang van de opdracht maakt, zoals,
doch hiertoe niet beperkt: griffierechten en deurwaarderskosten.

Toepasselijkheid
2. De bedingen in deze algemene voorwaarden zijn gemaakt ten behoeve van de advocaat,
mr. I.E. Grosfeld-van Erp, op persoonlijke titel en in het voorkomende geval voor ingeschakelde hulppersonen.
3. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle met de advocaat aangegane opdrachten en daaruit voortvloeiende vervolgopdrachten, tenzij voorafgaand aan de totstandkoming van de desbetreffende opdracht, schriftelijk anders is overeengekomen.
4. De algemene voorwaarden van de opdrachtgever zijn niet van toepassing en worden nadrukkelijk niet door Grosfeld – van Erp | Scheidingsmediation & Advocatuur aanvaard.

Opdracht:
5. Wanneer een cliënt aan de advocaat een opdracht geeft teneinde zijn belangen te behartigen, komt de overeenkomst (van opdracht) tussen de cliënt en de advocaat pas tot stand, nadat de advocaat deze heeft aanvaard. De werking van de artikelen 7:404 BW en 7:407 lid 2 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
6. De advocaat zal bij de uitvoering van de haar verleende opdrachten, bij de uitvoering van alle werkzaamheden en bij de selectie van hulppersonen de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen.

Declaratie:
7. Voor de uitvoering van een opdracht is de cliënt het honorarium, vermeerderd met verschotten en omzetbelasting verschuldigd. Het honorarium bedraagt € 225 per uur exclusief BTW. Er worden geen kantoorkosten in rekening gebracht.
8. De advocaat voert geen opdrachten uit voor diegenen die in aanmerking komen voor gefinancierde rechtsbijstand. Het kantoor is niet aangesloten bij de Raad voor Rechtsbijstand.
9. Verrichte werkzaamheden zullen maandelijks en gespecificeerd in rekening worden gebracht.
10. De advocaat is gerechtigd van de cliënt de betaling van een voorschot te verlangen.
Een ontvangen voorschot wordt verrekend met de eindafrekening van de opdracht
11. Indien de cliënt van mening is dat het honorarium niet op een correcte wijze is vastgesteld, dient de cliënt binnen 14 dagen na ontvangst van de declaratie schriftelijk te reclameren. Na het verstrijken van de termijn van 14 dagen wordt ervan uitgegaan dat de cliënt geen bezwaren heeft tegen de declaratie en vervalt het recht om op de kantoorklachtenregeling of op een andere instantie een beroep te doen.

Betaling:
De (voorschot)declaraties van de advocaat dienen binnen 14 dagen na dagtekening te worden voldaan, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij overschrijding van deze termijn is de cliënt van rechtswege in verzuim en is een vertragingsrente gelijk aan de geldende wettelijke rente verschuldigd.
13. Alleen betaling door overmaking op een, op naam van het kantoor gestelde, bankrekening, dan wel betaling in contanten (tot het, op het moment van betaling, in de advocatuur ter zake algemeen aanvaarde maximum) leidt, tegen behoorlijk bewijs van voldoening, tot kwijting van de cliënt.
14. Indien het kantoor invorderingsmaatregelen treft tegen de cliënt die in verzuim is, komen alle redelijke kosten, vallende op die invordering – met een minimum van 15% van het openstaande saldo – ten laste van de cliënt.
15. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is; momenteel de berekeningsmethode volgens het Rapport Voorwerk II. Indien het kantoor echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt, die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De gerechtelijke en executiekosten zullen eveneens op de cliënt worden verhaald. De cliënt is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
16. Bij niet betaling door de cliënt van de in zijn opdracht verrichte werkzaamheden, is de advocaat gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten, totdat de volledige betaling van de openstaande facturen heeft plaatsgevonden, met uitsluiting van iedere aansprakelijkheid van de advocaat voor schade die daardoor mocht ontstaan.

Aansprakelijkheid
17. De aansprakelijkheid van de advocaat en voor al degenen die voor Grosfeld – van Erp| Scheidingsmediation & Advocatuur werkzaam zijn, voortvloeiend uit of verband houdend met de uitvoering van een opdracht, is in haar totaliteit steeds beperkt tot het bedrag
waarop de beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het desbetreffende geval aanspraak geeft, te vermeerderen met het bedrag van het eigen risico dat ingevolge de toepasselijke verzekeringsovereenkomst voor rekening van de betrokken advocaat komt.
18. Indien om welke reden dan ook geen verzekeringsuitkering plaatsvindt door de verzekeraar, is de aansprakelijkheid jegens de cliënt beperkt tot maximaal het honorarium dat het kantoor van de cliënt heeft ontvangen. Bij opdrachten met een looptijd langer dan zes maanden geldt de beperking van de aansprakelijkheid tot het honorarium van maximaal deze zes maanden.
19. Het kantoor is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook, ontstaan doordat het kantoor is uitgegaan van door of namens de cliënt verstrekte onjuiste en/ of onvolledige gegevens.
20. Bij het inschakelen van derden zal, indien mogelijk, overleg worden gepleegd met de opdrachtgever. Het kantoor zal steeds de nodige zorgvuldigheid in acht nemen. Het kantoor is echter voor eventuele tekortkomingen van derden niet aansprakelijk.
21. Het kantoor is niet aansprakelijk voor het niet deugdelijk functioneren van het kantoor van, bij de uitvoering van de overeenkomst van opdracht, gebruikte apparatuur, software, gegevens, registers, databanken en/of andere bestanden.
22. Het kantoor is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen, doch niet hiertoe beperkt, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en/of schade door bedrijfsstagnatie.

Klachten en geschillenregeling:
23. Op de rechtsverhouding tussen het kantoor en de cliënt is de Geschillenregeling Advocatuur van toepassing. Door het aangaan van de overeenkomst van opdracht met het kantoor, aanvaardt de cliënt de toepasselijkheid van voornoemde geschillenregeling. Voordat klachten kunnen worden voorgelegd aan de geschillenregeling, dienen klachten met betrekking tot de totstandkoming en/of de uitvoering en/of het factuurbedrag met betrekking tot de opdracht, schriftelijk onderbouwd aan het kantoor kenbaar te worden gemaakt binnen 14 dagen na verzenddatum van stukken of informatie waarover de cliënt zich beklaagt, dan wel binnen 14 dagen na verzenddatum van de factuur waarover de cliënt zich beklaagt. De interne klachtenregeling van het kantoor treedt dan in werking.
De werking van de interne klachtenregeling staat vermeld op de website van het kantoor.
24. In geval van een, naar het oordeel van het kantoor, terecht uitgebrachte klacht, heeft de cliënt de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium c.q totaalbedrag van de factuur, het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten van de werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk niet (meer) uitvoeren van de opdracht.

25. Indien de interne klachtenprocedure, na serieuze inspanning door beide partijen niet tot een bevredigende oplossing heeft geleid, is de cliënt vrij een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Advocatuur (Postbus 90600, 2509 CP ’s-Gravenhage). Indien de cliënt echter niet binnen 12 maanden na de schriftelijke reactie van het kantoor zijn of haar klacht heeft ingediend bij de Geschillencommissie Advocatuur, vervalt deze mogelijkheid.
26. Indien de aanvaarding van de opdracht als bijlage een mediationovereenkomst heeft, kan de cliënt, indien de interne klachtenprocedure, na serieuze inspanningen door beide partijen niet tot een bevredigende oplossing heeft geleid, de klacht(en) ook indienen bij de secretaris van het bestuur van de vereniging van Familierecht Advocaten Scheidingsmediators (vFAS) conform het dan geldende vFAS Klachtenreglement Mediation in plaats van bij de Geschillencommissie Advocatuur. Dat reglement voorziet in de mogelijkheid van verdere behandeling van klachten door organen van de onafhankelijke stichting “Stichting Tuchtrecht Scheidingsmediation”. Het postadres van het secretariaat van de vFAS is: Postbus 65707, 2506 EA Den Haag.
De civielrechtelijke aansprakelijkheid van de vFAS-advocaat mediator is beperkt tot ten hoogste het bedrag dat onder de verzekeringsovereenkomst van de vFAS-advocaat mediator in voorkomend geval tot uitkering komt, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico dat krachtens die verzekeringsovereenkomst in het betreffende geval voor rekening van de vFAS-advocaat mediator komt.

Archivering:
27. Na afloop van de zaak wordt het dossier gearchiveerd voor de duur van 7 jaar.
Na deze 7 jaar wordt het dossier, zonder verdere aankondiging vernietigd.
Bij archivering kunnen de originele stukken, voor zover deze niet reeds aan de cliënt zijn overhandigd of gezonden, door de cliënt worden opgehaald.
Bij opvraag van het dossier door de (voormalige) cliënt komen de daarvoor eventueel opkomende kosten voor rekening van de (voormalige) cliënt.

Reikwijdte:
28. Deze voorwaarden zijn niet alleen bedongen ten behoeve van de eenmanszaak maar ook ten behoeve van de werknemers van het kantoor.

Toepasselijk recht:
29. Op de tussen het kantoor en haar opdrachtgevers gesloten overeenkomsten en op de eventuele uitvoering daarvan gesloten nadere overeenkomsten is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing. Tenzij de wet dwingend anders voorschrijft is de rechter van de vestigingsplaats van het kantoor bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen.

30. Voordat partijen een beroep kunnen doen op de rechter, zijn zij gehouden eerst een regeling te beproeven via de interne klachtenregeling van het kantoor. Indien deze niet tot een oplossing heeft geleid, dienen zij vervolgens ofwel een bindende uitspraak te vragen aan de Geschillencommissie Advocatuur, ofwel, in het geval van een mediationovereenkomst de klacht te laten behandelen volgens het vFAS Klachtenreglement Mediation.

Son en Breugel, 2022